Sofia ”PT-Fia” Ståhl
Sofia ”PT-Fia” Ståhl är programledare, föreläsare, författare, PT och influencer med hälsa i fokus. Hon gör podcasten Ofiltrerat och syns regelbundet i SVT Morgonstudion. I bloggen delar hon med sig vardagen som ensamstående mamma med eget företag, sina erfarenheter av utmattning, tankar om hälsa och den bisarra prestationshetsen vi lever med.
Annons

På vilka sätt anser jag mig leva hälsosamt?

Vi lägger lätt fokus på det vi inte gör eller får till. Låt oss istället lägga fokus på det som vi faktiskt gör. Jag besvarar frågan ”På vilka sätt anser jag mig leva hälsosamt” och ber dig göra detsamma i kommentarsfältet. Som ett sätt att faktiskt se det man ger sig själv.

Annons

”På vilka sätt anser jag mig leva hälsosamt”

→ Jag har ett långsiktigt tänk och fastnar inte i detaljer, vilket innebär att jag inte slår på mig själv för missade träningspass eller liknande. Är trygg i att min livsstil är aktiv som helhet och att det ibland innebär många träningspass i veckan och ibland färre.

→ Känner att min hälsa och tankar om min hälsa är fri från press och prestation.

→ Grunden är att jag cyklar eller promenerar överallt och åker bara kommunalt ibland, vilket ger mycket vardagsmotion.

→ Sorterar känslor och fakta.

Annons

→ Äter mig mätt, varken mer eller mindre. Enda gången jag reagerar när det kommer till mat är när jag märker att jag ätit för lite och då blir det tydligt att det behövs fyllas på.

→ Pratar aldrig illa om min kropp.

→ Övar på att stärka mina svagheter.

→ Har lärt mig (efter mycket övning) att lyssna på – och respektera – min kropps signaler direkt.

→ Ombestämmer mig utifrån dagsform, vilket kan innebär att jag bokar av ett träningspass när jag är trött, bokar på ett träningspass när jag har massor med energi och allt där i mellan.

→ Ord som ”dåligt samvete”, ”unna mig”, ”kompensera” och liknande existerar inte.

→ Har som ambition att ge mig själv 8 timmars sömn och gör det så ofta som det går, och när det inte går så stressar jag inte upp mig över det utan försöker lägga mig tidigare nästa kväll.

Annons

→ Är överlag lösningsorienterad vilket gör att jag nästan aldrig stressar upp mig över saker och ting. Uttrycker aldrig ”är så stressad, har så mycket att göra” eftersom det snarare bidrar till att känslan av stress ökar.

→ Möter min blick i spegeln för att stämma av hur jag verkilgen mår.

→ Har en levande och pågående dialog med mig själv där jag stämmer av allt – från hur jag mår, hur saker känns, upplevelser, beslut, situationer osv. till skillnad mot förr när jag var avstängd och mest körde på.

→ Äter och dricker vatten regelbundet.

→ Lyssnar in vilken typ av träning jag behöver i olika perioder.

→ När något i livet skaver så agerar jag på det – oavsett om det handlar om att ta ett jobbigt samtal, börja gå i terapi, omvärdera mina valda sanningar, flytta, lägga om rutiner, tänka om eller vad det än må vara.

Gudars, nu blev det långt och det finns mer när man väl kommer igång. Se det här som en påminnelse om att vi gör mängder med hälsosamma val hela tiden, viktigt att påminnas om för att inte bara känna sig otillräcklig i allt man inte gör.
Nu är det din tur att svara på frågan: ”På vilka sätt anser jag mig leva hälsosamt” 

Annons

 

 

30 kommentarer till “På vilka sätt anser jag mig leva hälsosamt?”

  1. Lina skriver: 9 oktober, 2020

    ❤️ Ger mig själv många kvällar där jag gör ingenting.

    ❤️ Tar frisk luft varje dag.

    ❤️ Försöker promenera var jag än ska.

    ❤️ Tänker snälla och lugnande tankar när jag inte kan sova (sömnproblem).

    ❤️ Tränar varje dag förutsatt att kroppen är pigg och tid finns, om inte har jag inga problem med att tänka om (vilket sker 1-3 dagar i veckan).

    ❤️ Har alltid med minst en grönsak till lunch och middag.

    ❤️ Kramar och pussas med min sambo varje dag.

    ❤️ Ger mig själv minst en timme hemma varje morgon för att inte skynda, känna in dagens känsla och kunna/hinna bajsa.


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      Fantastiskt! <3 <3 <3


  2. E skriver: 9 oktober, 2020

    – är bra på att säga nej

    – lyssnar aktivt och dagligen inåt för att göra val som går ihop med mitt mående

    – försöker bara äta sånt som jag är sugen på för att hålla maten lustfylld

    – har en mysig morgonrutin


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      <3<3<3<3<3 Tack för att du delar!


  3. HJ skriver: 9 oktober, 2020

    – har en mysig morgonrutin där jag först gör mig helt ordning för dagen, sedan sätter mig i soffan med en kopp kaffe, en god frukost, tänder ett ljus, pillrar med telefonen, och bara slappnar av innan jag åker till jobbet.
    – träningen har blivit något som inte tar energi utan ger, och en naturlig del av livet, som gör mig lugn och stressfri. och tycker mig även ha tillräcklig avslappnad relation till den för att kunna skippa och planera om.
    – börjat äta mer grönsaker.
    – blivit bättre på att lämna jobbet på jobbet, och ägna kvällar och helger åt återhämtning och mys.


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      Tack för att du delar med dig! <3


  4. Berit skriver: 9 oktober, 2020

    Åh jag blir helt tårögd av alla fina saker som alla skriver!!
    Ännu en klok ”lista” att skriva ut och rama in 🙂


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      <3 <3 <3 Så fint!! Tack!


  5. charlotte skriver: 9 oktober, 2020

    Håller med Berit, så mycket kloka saker! Älskar Linas punkt om att hinna bajsa på morronen 🙏


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      <3 <3 <3 <3 Eller hur, underbar punkt!


  6. Jenny skriver: 9 oktober, 2020

    Försöker komma i säng tidigt då jag behöver ca 8 h sömn

    Äter hyfsat bra och regelbundet.

    Äter tidigt lunch- kommit fram till att jag mår bäst om jag får äta lunch vid 11.

    Försöker hålla i min rätt nya träningsrutin- och försöker verkligen tänka att det är bra nog även om det är lite träning i andras ögon.


    1. PT-Fia skriver: 9 oktober, 2020

      <3 <3 <3


  7. Anna skriver: 9 oktober, 2020

    Försöker gå tillbaka till grundkänslorna: glädje, nyfikenhet, ilska, rädsla etc (exakt vilka de är och hur många därom tvistar de lärde) men de är ett bra verktyg för att klura ut vad som känns – egentligen! Och studerar barnen, där är grundkänslorna så tydliga eftersom de inte har fått något filter än.

    Kanske något vi borde prata mer om?


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      Verkligen! Klokt <3


  8. Mia skriver: 9 oktober, 2020

    Åh vilket underbart inlägg och fina kommentarer
    Jag:
    * Somnar alltid innan 22.00 på vardagar (och oftast på helgen också)
    *Går på massage varje månad då det får min kropp att må bra.
    *Tränar på att lyssna inåt, planera om och ändra prioriteringar efter hur kropp & knopp mår
    * Fyller på med bra mat och näring först och sedan alltid godsaker för själen.
    * Har en underbar träningsrutin som jag utan måsten hållit i sedan december.
    *Fyller min dag med i snitt 16000 steg och massa friskluft i och med hästar och hundar.
    *Tränar på att våga vila och blir allt bättre på det.


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      Fint!! <3 <3


  9. Sara skriver: 9 oktober, 2020

    Sjukt bra lista!

    – Försöker djupandas ofta
    – Försöker röra mig ofta på olika sätt.
    – Försöker ha fokus på saker som får mig att må bra
    – Äter det jag är sugen på. Äter också tills jag är mätt.
    – Bra morgonrutiner som jag gillar. Morgonbajsen är viktig 😉
    – Försöker ha balans mellan någon/några lediga kvällar och att boka in roligt häng med vänner
    – Lyssnar på magkänslan och dagsform.


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      <3 <3 <3


  10. Elin skriver: 9 oktober, 2020

    – Äter ALLTID frukost och dricker kaffe. Annars blir det ingen morgonbajs 😂. Så två flugor i en smäll där (alltså morgonhungern och tarmen 😂)
    – Cykla så mycket som det går, dock inte hetstrampa hit och dit utan med gott om tid.
    – Har alltid choklad hemma när suget slår till.
    – INGA regler kring mat eller sötsaker. Äta när man är sugen, spelar ingen roll om onsdag eller lördag. Det blir lagom ändå <3

    Älskar detta inlägget!!! ❤️


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      Haha <3 Fint att höra!!


  11. Martina skriver: 9 oktober, 2020

    Jag ser mig som hälsosam för att:

    Jag går min egna väg, många håller fast vid relationer eller göra vissa saker för att vara
    andra människor till lags som helt ärligt inte bryr sig, tackar en för det och inte kan välja bort tryggheten även om det är dåliga relationer.

    Prioriterar mig först, efter att ha jobbat ”ihjäl” mig värderar jag mer mindre pengar in men mer ledig tid, hålla fast vid mina rutiner jag byggt upp, träna, återhämtning och ger mig energi och må bra.

    Jag värderar inte mig efter ex antal kilon, livsmedel, eller för att jag älskar att ”unna mig” medans andra skuldbelägger sig för det.

    Pratar aldrig ned mig själv utifrån hur mycket eller lite jag väger, lyckan kommer inte för att man uppnår idealet utan lycka kommer inifrån

    Värnar om min återhämtning – eftersom jag är hsp, har begränsad energi, tar energi att vara bland människor/ljud tvingas jag prioritera bort uteliv, sociala sammankomster(utöver jobb, träning) för ingen energi finns kvar.

    Värnar om balansen. Jobba 50%, träna och sedan sköta ett hushåll med allt vad det innebär. I stället för att bara orka jobba.Har gjort det men det är inget liv för mig, jobba och sedan slockna. Jag vill orka jobba, träna, sköta ett hushåll när det blir osv.

    Balansen mellan det nyttiga och onyttiga, onyttigt, ohälsosamt att konsumera vissa saker men insett att vissa beteende sitter sedan barn och krävs mycket för att ändra på. Men jag gör mitt bästa för att göra bra val men ändå äta gott för själen och inte få dåligt samvete, kompensera för att man äter något onyttigt

    Efter en gammal relation har jag funnit mig själv och det är hälsa för mig. Vara på en bra plats i livet.Men självklart finns det destruktiva beteenden /mönster kvar. Dålig självkänsla efter dom senaste personerna(ej relationer direkt) som har passerat, sockret, lugn av att städa varje dag, insett också nu att jag gör lite mer för mitt eget bästa på jobbet för att jag alltid har och kommer få arbeta mer än andra för bli tagen på allvar för att jag har funktionsnedsättning. i största allmänhet faktiskt.


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      <3 <3 Fint att läsa!


  12. Camilla skriver: 9 oktober, 2020

    Vilket underbart inlägg! Så mycket härliga kommentarer🌸

    Några hälsosamma bidrag från mig
    🍀 litar på min magkänsla, när känslan är rätt, blir det rätt

    🍀 läser böcker, nästan alltid innan läggdags istället för att slötitta på mobilen

    🍀 avrundar nästan varje kväll i soffan med en kopp te

    🍀 tränar, rör på mig lagom mycket och har inga krav i träningen. Väljer träningsform efter behov och dagsform

    🍀övar på att bli tydligare på att säga ifrån, inte alltid säga ja

    🍀 kramas

    🍀 äter choklad

    🍀 omger mig av människor som ger energi och inspiration

    🍀 går korta promenader på lunchen med kollegorna

    🍀 är hemma, slappar och bara är


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      Underbart! <3


  13. Lo skriver: 10 oktober, 2020

    Jeg:

    – passer på å sove nok
    – hviler når jeg trenger det
    – tøyer og bøyer i løpet av dagen
    – trener jevnlig og ut fra dagsform
    – får hverdagsmosjon med å ha hund
    – noe som kanskje andre vil synes er merkerlig, men som er bra for meg, er at jeg tror på Gud og at jeg ”bruker” troen min i hverdagen (for meg selv)
    – går i terapi
    – kjenner etter på når jeg trenger å være sosial og når jeg trenger å være alene
    – har flere verktøy i verktøykassa mi for hvordan jeg skal håndtere livet
    – ler mye
    – skriver og tegner av meg når jeg trenger det
    – har det koselig rundt meg hjemme
    – har flere hobbyer
    – tenker over hva jeg er takknemlig for
    – gir meg selv lov til å ha dårlige dager
    – lærer nye ting

    Oi, her kunne jeg ha skrevet mye, merker jeg! Så fin påminnelse, takk!


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      <3 <3 Kram!


  14. Hanna skriver: 11 oktober, 2020

    – Jobbar på att bli omedelbar i mina känslouttryck istället för att internalisera dem
    – Känner marken under fötterna och urkraften i ben och höfter. Svävar inte ofta iväg.
    – Äter färggrant, och choklad varje dag.
    – Badar så fort jag får chansen.
    – Yogar.
    – Lagar mat med omsorg och kärlek.
    – Jobbar på att se det vackra i människor, och att tala om för dem vad jag ser!
    – Sjunger.
    – Dansar.
    – Är ute i skogen minst en timme om dagen.
    – Meditetar. Dynamiskt, stilla, ensam, i grupp, strukturerat, i livet.. Mitt utan tvekan viktigaste hälsotips.


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      <3 <3 <3 <3 <3


  15. J skriver: 11 oktober, 2020

    Jag vet att jag skulle behöva leva mer hälsosamt, just nu är det jättejobbigt.
    *Att hitta balans mellan jobb och fritid
    *Inse att heltid inte alltid funkar med sjukdom och pendling ca 2 timmar per dag
    *Att äta regelbundet även om man inte känner hunger , vilket jag sällan gör
    *Att komma ut och röra sig varje dag för att hitta tillbaka till att träna regelbundet
    *Att hitta glädjen i livet
    *Att man duger som man är
    *Att tro på sig själv
    *Kunna kontrollera kontrollbehov
    *Fortsätta yoga

    Väntar på att få hjälp med vissa delar av detta men covid gör detsvårt


    1. PT-Fia skriver: 13 oktober, 2020

      Tack för att du delar med dig <3 <3 Kram!


Dela på:
Annons
Laddar
https://ptfia.femina.se/driva-eget-foretag-2/gardagen-i-ord-och-bild-3/